Overslaan en naar de inhoud gaan
Voor jezelf zorgen
Onderwerpen
Ga naar onderdeel
Opladen en bijtanken
Hulp zoeken
Deel je ervaring

Voor jezelf zorgen

 

Goed voor jezelf zorgen is belangrijk, want:

  1. Ieder mens, en jij dus ook, heeft behoefte aan veiligheid, vriendschap, waardering en persoonlijke groei.
  2. Het is voor je dierbare slecht als je jezelf wegcijfert. Wie niet goed voor zichzelf zorgt, kan minder goed voor een ander zorgen.
  3. Als ouder, kind, partner of vriend van iemand met een psychische kwetsbaarheid heb je een grote kans om overbelast te raken.

Zie ook het animatie-filmpje voor jezelf zorgen.

Opladen en bijtanken

  • Maak tijd voor jezelf
    Plan elke week minstens één of meer activiteiten die je prettig vindt. Vind je het moeilijk om iets leuks te bedenken? Ontdek plezierige activiteiten.
     
  • Blijf onder de mensen
    Contact met andere mensen geeft plezier en afleiding. Het voorkomt dat je wereld klein en eenzaam wordt. Blijf andere mensen ontmoeten. Houd contact met je vrienden en kennissen. Word bijvoorbeeld lid van een sportvereniging of hobbyclub.
     
  • Zorg voor je lijf
    Als je lichamelijk lekker in je vel zit, kun je meer aan. Probeer goed te slapen, eten en voldoende te bewegen. Pas op met alcohol en drugs.
     
  • Houd de vinger aan de pols
    Sta regelmatig stil bij je belastbaarheid. Kun je de zorg nog aan? Of is het tijd om iets te veranderen of hulp te zoeken? Kijk ook eens bij: Overbelasting herkennen.
     
  • Praat
    Praat over je situatie met iemand die je vertrouwt. Vertel wat je bezighoudt of waar je je zorgen over maakt. Praten lucht op en misschien heeft iemand anders wel goede raad. Zoek lotgenotencontact: mensen die in een zelfde situatie zitten als jij.  
     
  • Kijk naar wat er wel goed gaat
    Als je dierbare een psychische kwetsbaarheid heeft, is het soms lastig om positief te blijven. Maar wist je dat alles wat je aandacht geeft groeit? De manier waarop je tegen jezelf praat heeft invloed op je gedachten en hoe je in je vel zit. Dat is zelfs wetenschappelijk aangetoond. Dus neem het heft in eigen handen en kijk naar wat er wel goed gaat.
    Hoe? Schrijf elke dag twee voorbeelden van wat er goed is gegaan en waar je dankbaar voor bent (de koffie die je goed smaakte in de ochtend, dat je in de goede rij voor de kassa stond). Kijk na een paar weken wat dit je heeft opgeleverd.
     
  • Meer tips voor zelfzorg

 

Hulp zoeken

Aarzel niet om hulp te zoeken

 

Deel je ervaring

Hoe zorg jij ervoor dat je zelf overeind blijft? Deel je ervaring en geef tips aan anderen