Skip to main content

Voor jezelf zorgen

Voor jezelf zorgen
Onderwerpen
Ga naar onderdeel
Opladen en bijtanken
Hulp en ondersteuning
Deel je ervaring

 

Goed voor jezelf zorgen is belangrijk, want:

  1. Ieder mens, en jij dus ook, heeft behoefte aan veiligheid, vriendschap, waardering en persoonlijke groei.
  2. Het is voor je dierbare slecht als je jezelf wegcijfert. Wie niet goed voor zichzelf zorgt, kan minder goed voor een ander zorgen.
  3. Als ouder, kind, partner of vriend van iemand met een psychische kwetsbaarheid heb je een grote kans om overbelast te raken.
     

Opladen en bijtanken

  • Maak tijd voor jezelf
    Plan elke week minstens één of meer activiteiten die je prettig vindt. Vind je het moeilijk om iets leuks te bedenken? Ontdek plezierige activiteiten.
     
  • Blijf onder de mensen
    Contact met andere mensen geeft plezier en afleiding. Het voorkomt dat je wereld klein en eenzaam wordt. Blijf andere mensen ontmoeten. Houd contact met je vrienden en kennissen. Word bijvoorbeeld lid van een sportvereniging of hobbyclub.
     
  • Zorg voor je lijf
    Als je lichamelijk lekker in je vel zit, kun je meer aan. Probeer goed te slapen, eten en voldoende te bewegen. Pas op met alcohol en drugs.
     
  • Houd de vinger aan de pols
    Sta regelmatig stil bij je belastbaarheid. Kun je de zorg nog aan? Of is het tijd om iets te veranderen of hulp te zoeken? Kijk ook eens bij: Overbelasting herkennen.
     
  • Praat
    Praat over je situatie met iemand die je vertrouwt. Vertel wat je bezighoudt of waar je je zorgen over maakt. Praten lucht op en misschien heeft iemand anders wel goede raad. Zoek lotgenotencontact: mensen die in een zelfde situatie zitten als jij.  
     
  • Kijk naar wat er wel goed gaat
    Als je dierbare een psychische kwetsbaarheid heeft, is het soms lastig om positief te blijven. Maar wist je dat alles wat je aandacht geeft groeit? De manier waarop je tegen jezelf praat heeft invloed op je gedachten en hoe je in je vel zit. Dat is zelfs wetenschappelijk aangetoond. Dus neem het heft in eigen handen en kijk naar wat er wel goed gaat.
    Hoe? Schrijf elke dag twee voorbeelden van wat er goed is gegaan en waar je dankbaar voor bent (de koffie die je goed smaakte in de ochtend, dat je in de goede rij voor de kassa stond). Kijk na een paar weken wat dit je heeft opgeleverd.
     
  • Meer tips voor zelfzorg

 

Hulp en ondersteuning

  • Buren, familie of vrienden
    Aarzel niet om hulp te vragen aan buren, familie of vrienden. Net zoals jij voor een ander zorgt willen anderen in je omgeving jou ook helpen. Bijvoorbeeld door naar je te luisteren, advies te geven, een keer te koken, of te helpen met klusjes in huis. Breng je netwerk in kaart. Als je er even de tijd voor neemt, zul je zien dat je met meer mensen een band hebt dan je zou denken. 
  • Professionele ondersteuning
    Daarnaast is er veel professionele ondersteuning voor naasten. Je kunt bijvoorbeeld terecht bij een familievertrouwenspersoon, de huisarts, de praktijkondersteuner huisarts, je bedrijfsarts, een psycholoog, maatschappelijk werk en de gemeente. Zie hiervoor het Overzicht professionele ondersteuning voor naasten
     

Deel je ervaring

Hoe zorg jij ervoor dat je zelf overeind blijft? Deel je ervaring en geef tips aan anderen